Bir malı satın aldınız malın ücretini ödediniz, ancak uzunca bir süredir malın teslimi yapılmıyor? Ne yapmalıyız? Yazımızda ilk olarak satın almış olduğumuz bir ürünün tesliminden önce cayma hakkının kullanımı konusunu, daha sonra ise satın almış olduğumuz ürünün zamanında teslim edilmemesi durumunda hangi hukuki haklara sahip olduğumuzu, bu durum karşısında cayma hakkı kullanıp kullanamayacağımızı veya zamanında teslim edilmeme hususunun ayıplı mal kapsamına girip girmeyeceğini tartışacağız.

Satın almış olduğunuz bir malın teslim edilmemesi durumunda ilk olarak şu soru önem kazanmaktadır. Ürün Mağazadan mı alındı? Ürün internet üzerinden m alındı?

Konuya açıklık kavuşturmadan önce en çok okunan yazılarımızdan biri olan mağazadan ve internet üzerinden alınan ürünlerde cayma hakkı kullanımı isimli yazımızı okumanızda fayda bulunmaktadır. Çünkü yazımızda detaylıca bahsettiğimiz üzere  6052 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda internet üzerinden alınan ürünlerde 14 gün içerisinde SEBEPSİZ olarak iade hakkı tanımış iken mağazadan alınan ürünlerde sebepsiz yere iade hakkı tanınmamaktadır. Kanuna göre Mağazaların satmış oldukları ürünleri sebepsiz yere iade alma zorunlulukları yoktur.(Eğer mağazalar tüketiciye kendi insiyatifleri ile böyle bir hak tanımıyorsalar)

mağazadan ve internetten alınan ürünün iadesi ve cayma hakkı

Şimdi tekrar konumuza dönecek olursak;

Sorumuza cevabınız Ürün İnternet üzerinden alındı ise mal teslim edilmeden cayma hakkınızı kullanabilirsiniz.

Şöyle ki 14 günlük cayma hakkı süresi mal teslimine ilişkin sözleşmelerde tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir. Buradan anlaşıldığı üzere satın almış olduğunuz ürün teslim edilmeden önce cayma hakkınızı kullanabilirsiniz ve ödemiş olduğunuz bedeli geri isteyebilirsiniz.

Sorumuza cevabınız Ürün mağazadan alındı ise konu karmaşık bir hale bürünüyor.

İlk olarak yukarıda da açıkladığımız üzere mağazadan alınan ürünlerde kanun bize sebepsiz yere iade hakkı yani cayma hakkınız tanımıyor. Bu konuda mağazanız size kendi insiyatifi ile iade hakkı tanıyor ise satın almış olduğunuz ürün teslim edilmeden önce cayma hakkınızı kullanabilirsiniz. Ancak malı satın aldığınız mağaza size böyle bir hak tanımıyor ise cayma hakkını kullanamazsınız.

Peki mağazadan almış olduğumuz malın bedelini ödedik ancak uzun bir süredir malın teslimi gerçekleşmiyor. Bu durum karşısında ne yapabiliriz?

Burada da konu 2 ye bölünüyor,

1-)Mağaza ile yapmış olduğunuz satış sözleşmesinde satın aldığınız malın  teslimine ilişkin bir süre belirlenmiş ise ve mağaza size malı teslim etmeyi vaad ettiği sürede ürünü size teslim etmemiş ise kanun sizden yanadır. Bu durumda satın almış olduğunuz mal ayıplı mal konumuna düşmektedir.

Ayıplı mallara ilişkin yazımız için link aşağıdadır.

LİNK

Tüketicinin korunması hakkındaki kanuna göre  Sözleşmeye konu olan malın, sözleşmede kararlaştırılan süre içinde teslim edilmemesi veya montajının satıcı tarafından veya onun sorumluluğu altında gerçekleştirildiği durumlarda gereği gibi monte edilmemesi sözleşmeye aykırı ifa olarak değerlendirilir. Bu durumda ayıplı mal hükümleri geçerli olur ve tüketicinin 4 adet seçimlik hakkı bulunur. Tüketici bu 4 seçimlik haktan birisini kullanır.

Bunlar;

a) Satılanı iade edip bedelini geri istemek

b) Satılanı iade etmeyip ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,(İndirim)

c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme, (Ücretsiz tamir)

ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme (Satılanı aynı modelin yenisi ile değiştirme)

2-) Mağaza ile yapmış olduğunuz satış sözleşmesinde satın aldığınız malın  teslimine ilişkin bir süre belirlenmemiş ise durumunuz biraz daha kötüleşiyor. Tüketicinin korunması hakkındaki kanuna göre mağazadan alınan ürünlere cayma hakkı tanınmadığını belirtmiştik. Yine aynı kanuna göre bir teslim süresi belirlemediğimiz için ayıplı mal hakkından da yararlanamıyoruz.

Peki bu durumda Tüketicinin yasal dayanağı nedir?

6052 sayılı Tüketicinin korunması hakkındaki kanuna göre “MADDE 83- (1) Bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde genel hükümler uygulanır.” denilmektedir. Bu bakımdan genel hükümlere (Borçlar Kanunu) göre konuyu değerlendirme zorunluğu doğmaktadır. Bir malı mağazadan satın aldınız malın ücretini ödediniz, ancak uzunca bir süredir malın teslimi yapılmıyor? Bu durumda 6098 sayılı Borçlar Kanununa göre borçlu temerrüde düşürülmelidir. Borçlunun temerrüde düşürülmesinin ardından alacaklının 3 adet seçimlik hakkı bulunmaktadır. Bunlar;

Seçimlik haklar

MADDE 125- Temerrüde düşen borçlu, verilen süre içinde, borcunu ifa etmemişse veya süre verilmesini gerektirmeyen bir durum söz konusu ise alacaklı, her zaman borcun ifasını ve gecikme sebebiyle tazminat isteme hakkına sahiptir.

Alacaklı, ayrıca borcun ifasından ve gecikme tazminatı isteme hakkından vazgeçtiğini hemen bildirerek, borcun ifa edilmemesinden doğan zararın giderilmesini isteyebilir veya sözleşmeden dönebilir.

Sözleşmeden dönme hâlinde taraflar, karşılıklı olarak ifa yükümlülüğünden kurtulurlar ve daha önce ifa ettikleri edimleri geri isteyebilirler. Bu durumda borçlu, temerrüde düşmekte kusuru olmadığını ispat edemezse alacaklı, sözleşmenin hükümsüz kalması sebebiyle uğradığı zararın giderilmesini de isteyebilir.

Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun İçin Tıklayınız

Borçlar Kanunu İçin Tıklayınız

Mağazadan ve İnternet Üzerinden Alınan Ürünün İadesi ve Cayma Hakkı?